Agnes Slott-Møller (1862-1937), maler

 

Slægten
Hun var datter af kommandør i Flåden Jacob Heinrich Victor Rambusch (1825-1866) og hustru Constantine Juliane født Hansen (1834-1891), var uddannet på Tegne- og Kunstindustriskolen for Kvinder 1878-85 og hos P.S. Krøyer 1885-86,  gift med Harald Slott-møller 1888
Agnes Slott-Møller brugte det realistiske formsprog til at udtrykke en erkendelse af det eksistentielle og åndelige og placerede sig dermed inden for. symbolismen.
I motiver fra især Danmarkshistorien og folkeviserne inspireredes hun af den danske natur og middelalderen som det oprindelige og sande, fx Tidemand og Jomfru Blidelil (1914, Hotel Dagmar, Ribe).

1891-1900 var hun tilknyttet Den frie udstilling som stiftende medlem. Ligesom vennen Georg Brandes og ægtefællen Harald Slott-Møller deltog hun i den offentlige debat med markante meninger.

I den såkaldte "Bondemalerstrid" i 1907, hvor ægteparret Slott-Møller sammen med enkelte meningsfæller som maleren Gudmund Hentze (1875-1948) vendte sig mod Fynboerne og deres impressionistiske stil og hverdagsnære motivvalg, led de et nederlag, som koblede dem af den aktuelle udvikling og førte til en del bitterhed, selvom især Agnes Slott-Møller forblev feteret i nationalistiske kredse til sin død.

 
Agnes Slott-Møller er begravet på Holmens Kirkegård i København: klik her >>>
 
 
 
 

 

 

Lønstrup-malerne: klik her >>>

KRAFTnewmedia.dk