Harald Slott-Møller (1864-1937), maler

 
Han var uddannet på Kunstakademiet 1881-83 og på Kunstnernes Frie Studieskoler   hps P.S. Krøyer 1883-86, gift med Agnes Slott-Møller 1888.
Med bl.a. maleriet Fattigfolk. I dødens venteværelse (1888, Statens Museum for Kunst) var Harald Slott-Møller en fremtrædende repræsentant for realismen.  
Men under sin bryllupsrejse 1888-89 til Tyskland, Italien og Paris blev han påvirket af middelalderkunst, jugendstil og symbolisme fx portrættet af Anne Marie Carl Nielsen (1890, Carl Nielsen-Museet, Odense), hvor håret er udskåret og forgyldt, og Dansk landskab (1891, blandingsteknik, deponeret på Statens Museum for Kunst), hvor rammen inddrages i kunstværket.
Slott-Møller var 1891 stiftende medlem af Den Frie udstilling, men forlod den i 1900, da modernistiske strømninger begyndte at gøre sig gældende.
Efter Slott-Møllers opfattelse skulle kunsten, etisk og æstetisk, være bindeleddet mellem det åndelige og dagliglivet, og kunsthåndværket står centralt i hans production, bl.a. var han 1902-06 kunstnerisk leder af fajancefabrikken Aluminia.  
Harald Slott-Møller: Dobbeltportræt af Amalie og Erik Skram, maleri, 1895.
Harald Slott-Møller var nationalpolitisk aktiv. For Grænseforeningen tegnede han sammen med hustruen Dybbølmærket (1920), ligesom han senere portrætterede 12 fremtrædende sønderjyder med tilknytning til Flensborg-bevægelsen (Flensborghus, Flensborg).
Harald Slott-Møller har formuleret sit kunstsyn i bogen Kunstens Kilder (1917) og i avisartikler, bl.a. under "Bondemalerstriden" i 1907.
 
Harald Slott-Møller er begravet på Holmens Kirkegård i København: klik her >>>
 
 
 
 



 

Lønstrup-malerne: klik her >>>

KRAFTnewmedia.dk