
Niels Pedersen Mols (1859-1921), maler |
Slægten
Mols, Niels Pedersen, 1859-1921, maler, født 27.03.1859 i Grumstrup, Vedslet Sogn, død 25.10.1921 i København., urne smst. (Vestre). Navneskift fra Pedersen 29.10.1898. Forældre: Husmand Peder Nielsen og Ane Karlsdatter. gift 29.6.1898 i København.
med Gerda Krarup, født 26.06.1871 på Eriksholm, Ågerup Sogn, død 04.04.1961 i Bistrup ved Birkerød, datter af forpagter Alfred K. og Thora Margrethe Mathilde Henckell.
Biografi
N.P. Mols tilhørte den generation af landskabs- og figurmalere, som også talte L.A. Ring og H.A. Brendekilde, der for alvor brød med de foregående årtiers til tider unuancerede skildring af livet på landet. Fra hovedstadens og borgerskabets distancerende, forædlende og idylliserende bestræbelser flyttedes opmærksomheden over på mere virkelighedsnære fremstillinger af
landbefolkningens livsvilkår. Såvel Mols som Ring og Brendekilde stammede fra fattige kår og skildrede en befolkning og et miljø, de var fortrolige med, uden de ideologiske, dannelsesmæssige og æstetiske filtre, som var bestemmende for forgængernes folkelivsmaleri. Fattigdom, det slidsomme arbejde, sygdom og død blev skildret usentimentalt, men i redigeret form, udvalgt, fortolket og kunstnerisk bearbejdet. I sit gennembrudsværk Roeoptagning fra 1886 arbejdede Mols med en motivafskæring, beskuerinddragelse og detaljerealisme, der i en dansk sammenhæng blev introduceret af Carl Bloch, men iscenesættelsen hos Mols er anvendt til at opfylde realistiske og ikke idealistiske intentioner. I stedet for Samson i trædemøllen fremstillede Mols bondens uophørlige og møjsommelige arbejde, men det var med en alvor og værdighed, der løfter det monumentale motiv fra det individuelle til det almene, til et udsagn om naturforbundethed og sammenhæng mellem menneske, dyr og landskab.
Mols etablerede sig først og fremmest som dyremaler og var ikke upåvirket af de store foregængere J.Th. Lundbye og Th. Philipsen, men han placerede sig især, som sin jævnaldrende kollega M. Therkildsen, i forlængelse af en fransk tradition for monumentale kreaturbilleder, som de især kendes fra den lidt ældre samtidige franske kunstner Rosa Bonheur. Mols foretrukne motiver var kreaturer og de fra opvæksten velkendte midtjyske landskaber, men han har også udført flere vestkystmotiver med fiskere og redningsbåde samt en række portrætter. Koloristisk bevægede han sig sjældent bort fra en enstonetstemningsformidlende gråvejrspalet, bortset fra enkelte fortrinsvis senere solskinsbilleder, hvis til tider grelle farver vidner om visse koloristiske begrænsninger.
Uddannelse
Malerlære i Århus, Teknisk Skole, samme sted, Kunstakademiet, København, september 1880, modelskole oktober 1882-april 1884.
Rejser og udlandsophold
Holland, Belgien, Frankrig 1889, Italien april-oktober 1890, udlandsrejse 1907.
Stillinger og hverv
Medlem af Akademiets Plenarforsamling 1894, Charlottenborg Udstillingen Censurkommite, 1894-96, 1912-14, Akademirådet 1907-17, Den baltiske udstillings-jury 1914.
Stipendier og udmærkelser
Akademiet 1885, 1887, 1889-90, Hielmstierne-Rosencrone 1886, sølvmedalje, Paris 1889, Raben-Levetzau 1893, medalje, Chicago 1893, Antwerpen 1894, Aarsmedalje 1 1893, 2 (Eckersberg Meddalje) 1894, Neuhausens pris, 1895, bronzemedalje, Paris 1900, Ancker 1907, medalje, München 1913.
Udstillinger
Decemberudstillingen, København 1883, Charlotteborg, forår 1884-1922; KE 1908- 09, Nord. Kunstudstudstilling København,1888; verdensudstillingen, Paris 1889, 1900, Chicago 1893, En Samling moderne dansk Kunst, Kunstforening, København, 1890, International Kunstausst, Berlin 1891, Expo. Universelle, Antwerpen 1894, The Glasgow School Artists of Denmark, Chicago 1895, Nord. Kunstausst., Lübeck 1895, bienalen, Venezia 189, Raadhusudstilling, København, 1901, Works by Da. Painters, Guildhall, London 1907, Civita d'Antino, Kunstforening, København. 1908, Landsudstillingen, Århus 1909, Internatonal Kunstausst., München 1909, 1913, Espo. internaz., Rom 1911, Den baltiske udstilling, Malmö 1914; Kunstnerforeningen af 18. November, 1921, 1942, Foreningen for nat. Kunst 1926, Da. Kunststævne, Forum, Kbh. 1929, Hvad Forum udelod, Charlottenborg 1931, Nordjysk Kunststævne, Ålborg 1933, Danske Kunstnerslægter, Charlottenborg 1952, Jylland i dansk Malerkunst, Århus 1956, Charlottenborg
udstillingen gennem 100 år, Charlottenborg 1957, Charlottenborg udstillingen kunstnerportrætter, smst. 1977. Separatudstillinger: Kunstforeningen, København, 1889 (s.m. L.A. Ring), 1893, Foreningen for nat. Kunst 1908, 1959.
Værker
En kostald (1883), Roeoptagning (1886, Statatens Museum for Kunst), Udsigt gennem stalddør (1887, Aarhus Kunstmuseum, En ko (1889, Hirschsprung), Portræt af fru Bertha Weis ved staffeliet (1890, Aarhus Kunstmuseum), Dr. phil. Th. Aug. Regenburg (1890, Frederiksborgmuseet); 2 heste (1892, Hirschsprung), Fiskerfolk (1892, smst.), Ulrik Plesner (1892, Skagens Museum), Selvportræt (1892, Københavns Bymuseum), Mens redningsbåden er ude (1893, Aarsmed., Randers Kunstmuseum), Efterårstræk, vildgæs og tamme gæs (1895, Hirschsprung), Redningsbåden køres ud, Kandestederne (1895, Ribe Kunstmuseum), Gæslinger (1895, Statens Museum for Kunst), Regnvejrsdag i slutningen af oktober (1896, Göteborgs Konstmuseum), Kystboerne drager vod i landingen (1898, Statens Museum for Kunst), Køerne malkes, Vestjylland (1897-99, smst.), Septemberdag ved Ringkøbing Fjord (1909,
Fyns Kunstmuseum), Ribe set fra vejen til Sønderjylland (1918, Sønderjylland Kunstmuseum); Selvportræt (1921,
Charlottenborg), Færgen til Ribe Holme, skitse (Ribe Kunstmuseum); Arbejdsheste ved Seinen, Paris (Fyns Kunstmuseum),
Aftensol (Nordjyllands Kunstmuseum), repræsenteret på museer i Lübeck og München. Skulptur: Barnebuste (1906).
Litteratur
E. Hannover i: Tilskueren, 1887, Karl Madsen i: Nordisk tidskrift, Sth. 1888, 103f, samme i: Tilskueren, 1889, 297-99,
Illustreret Tidende, 1907-08, 314f, Fort. over Arb. af N.P.M. udst. i Foren. for nat. Kunst, 1908; Berlingske Tidende 26.3.1919; 25.10.1921 (Kai Flor); 26.10.1921 (Viggo Johansen), Politiken 26.10.1921, Aftenposten 26.10.1921, København 26.10.1921 (R. Magnussen); 30.10.1921 (minder af Mathilde Muus), Karl Madsen: Skagens Malere og Skagens Museum, 1929, 152, samme i: Tilskueren, 1934, I, 286f; Sig. Schultz i: Danske i Paris, II, 1938; Erik Zahle: Danmarks malerkunst, 1956, E. Hannover: Erindringer fra barndom og ungdom, 1966, Margit Mogensen: Landbruget i danmark malerkunst, 1984, P. Juul Madsen: Da. genremalere, 1988, Erik Mortensen: Kunstkritikkens og kunstopfattelsens historie i Danmark., II, 1990; Margit Mogensen: Eventyrets tid, Danmark delt. i verdensudstilling, 1851-1900, 1993; P.M. Hornung: Realismen, Ny dansk kunsthistorie, IV, 1993. Auktionskataloger: Charl.borg 6.2.1922 (dødsbo). Breve (Hirschsprung og Det kgl. Bibliotek).
Signatur:
Kilde: Weilbachs
Niels Pedersen Mols er begravet på: Vestre Kirkegård
Malerne: klik her >>>