"Husene ved havet" i Nr. Lyngby

 

Nr. Lyngby, der ligger nord for Løkken, er omgivet af stejle klitter ud til Vesterhavet. Her har ca. 75 husstande det tilfælles, at de godt kan lide den barske natur. Det var oprindeligt et lille fiskersamfund, men i dag er det kun få af de gamle fiskerhuse langs vejen, der vidner om, at her engang var fiskeri.  
Havet er hårdt ved Nr. Lyngby, hvert eneste år “æder” havet mellem en halv til en hel meter af kysten, og fiskersamfundet er i dag kendt for de nedstyrtnings truede huse - ”husene ved havet”.   I begyndelsen af 1940érne ferierede flere kendte kunstner Nr. Lyngby, det var maleren Ejler Bille, Chr. Valentinusen og Asger Jorn. Det var dengang at fyrtårnet på Rubjerg Knude endnu ragede op over det forblæste klitlandskab.
Chr. Valentinusen malede naturalistiske billeder, og Ejler Bille skrev postkort til Dahlmann Olsen og skriver: “Stormen hyler mod en, når man går udenfor. Asger (Asger Jorn) har lige lavet et billed, jeg kan se han har arbejdet sig ind på noget meget rigtigt. Foreløbig har jeg selv kun lavet akvareller. Vi spiser krabbeklør og lever i et godt lille hus. Tror her er gode arbejdsbetingelser.”  
Her fik Asger Jorn inspirationen fra Billes måde at male sig frem over et billede ved at lægge form til form. Asger Jorn anvendelse af denne additionsmetode siger meget om hans senere udvikling: Han gik en anden vej end Bille.  Mens Bille efterhånden koncentrerede sig mere og mere om maleriet enkelte detaljer, som han dyrkede med stor intensitet, lod Asger detaljerne åbne sig og forbinde sig med hinanden til stadig større helheder. Størrelserne voksede. 
Efter skoleferiens start kom Kirsten og den lille Claus til, foruden Valentinusens hustru og børn og Billes hustru, Agnete Therkildsen. Så var huset også fyldt til bristepunktet. Ydermere kom der gæster i løbet af sommeren dukkede Eigill Jacobsen, Svend Engelund og malerinden Tjek Jerne op. Selv gjorde Jorn og Bille sidst i august en kort udflugt til Blokhus, hvor de besøge Svavar Gudnason.
Opholdet i Nr. Lyngby blev præget af en livlig udveksling af ideer mellem Jorn og Bille. Deres fælles interesse for litteratur og digtning udgjorde en særlig samtalekreds. Bille skrev i løbet af sommeren en række digte, som han kaldte “Den blå fugl”.  Jorn korresponderede ivrigt med sin yngste bror Jørgen Nash og kommenterede hans første lyriske forsøg sønder og sammen, samtidig med at han opmuntrede ham til at fortsætte. Selv havde han bl.a. Baudelaire i tankerne.
Bag på et af sommeren malerier (atk. 264) skrev han følgende linier fra “Confiteor de lártiste.”  Hvor høstaftenerne er Gennemtrængende, åh, gennemtrængende Lige til det smertelige, thi der Gives dejlige følelser, Hvis vaghed ikke Udlukker intensiteten. Inge pile er skarpere End uendelighedens. 
Både Jorn og Bille arbejdede under opholdet i Nr. Lyngby med olie-kridttegninger, der lå hinanden så nær i udtrykket, at de siden er blevet forvekslet. Bille gik fra form til form i billedet, uden en på forhånd fastlagt kompositionJorn iagttog processen, og arbejdede sig selv frem i samme retning.
Han forberedte dog stadig sine malerier gennem tegninger. En af skitserne med et mylder af småfigurer spredt ud over hele billedfladen betegnede han “Macbeth”, måske en hentydning til den knivskarpe vind, der gik over landskabet udenfor. Han arbejdede ikke kun med tegning og maleri, men modellerede også flere små lerfigurer med gennembrudter, bugtende former der samlede sig til dyrelignende væsener, måske inspireret af strandens krogede, havslidte grene.  Blandt billederne fra Nr. Lyngby var kompositionen “Fire plus tre” (Atk. 258). De blå og hvidgule farver genspejler tonerne i marhalmen og sand. Et fletværk af lod- og vandrette streger rummer tre større og nogle mindre masker. Tegningen organiserer billedfladens rytmisk i bestemte intevaller. De tykke blå streger tjener nu til at styre billedets kolorit i stedet for den farvede grundering. Jorn havde benyttte. Kun et snævert udsnit af farveskalaen er taget i anvendelse, til gengæld varieres og moduleres de få farver rigt.
Helt anderledes blev “kongen I Underverdenen” bygget op. To modstillede store figurer og en mindre imellem dem blev tegnet op med brede, sorte strøg. Figuren til venstre er karakteriseret ved en kraftig rød farve mellem de sorte streger, figuren til højre ved sin grønne toner. Mellem dem lyser en lille maske op i lilla, omgivet af brune og olivengrønne farver.  I dag kan det ses på Kunsten i Aalborg, der blev til i Nr. Lyngby, og som var med til at gøre at Asger Jorn blev kendt.

 

Oversigten: klik her >>>